Kun dataa joutuu hukkaan, usein syynä on ihminen

Kaikki liiketoiminta tavalla tai toisella, tuottaa sähköisessä muodossa olevaa tietoa tai perustuu tiedon hyödyntämiseen. Datan katoaminen voi olla liiketoiminnalle katastrofi. Tämä blogi valottaa sinulle tyypillisiä syitä siihen, miksi dataa voi joutua kadoksiin, ja auttaa hahmottamaan erilaisia tapoja turvata liiketoiminnan jatkuvuus myös silloin, kun tällainen äkillinen ikävä tilanne osuu kohdalle.

Julkaistu 2.3.2022

TULIPALO, LAITEVIKA, VESIVAHINKO TAI AVAINHENKILÖN IRTISANOUTUMINEN

Laitevika tai vaikkapa ankara ukkonen voivat aiheuttaa jännitepiikin, joka vikaannuttaa laitteistot ja uhkana on, että data katoaa. Liiketoimintakriittisen datan katoaminen on nimensä mukaisesti kriittistä, mutta aivan yhtä lailla data-arkiston haihtuminen bittiavaruuteen on liiketoiminnalle haitaksi. Tulipalot ja vesivahingot ovat itsestään selviä uhkia digitaalisen liiketoiminnan jatkuvuudelle – ja joskus näidenkin vahinkojen takana on ihminen. Ja entäpä varkaus sitten, miten sitä vastaan on suojauduttu? Laitevikoja voi aina sattua. Tiedostot voivat vikaantua siten, ettei niitä voi käyttää, vaikka ne edelleen olisivatkin olemassa. Ihmisen lisäksi uhka voi vaania varsin viattoman oloisissa paikoissa.  Jatkuvuuden turvaaminen on itsestäänselvyys, enemmän keskustelua herättääkin sen toteutustapa ja kustannukset suhteessa riskeihin. IT-palveluiden käytettävyyden varmistaminen on osa yrityksen riskienhallintaa ja yksi suurimmista riskeistä on se tilanne, jos yrityksessä kukaan ei ole tietoinen siitä, miten jatkuvuus on varmistettu.

UUPS – ELI INHIMILLINEN VIRHE

Kun liiketoiminnalle tärkeää dataa katoaa, on lähes aina syynä ihminen. Väärä tiedosto tuhoutuu tai tallennus tapahtuukin jonkin arvokkaan tiedon tai tiedoston päälle. Joskus datan katoamisen takana on virus, ja viruksen takana taas usein on inhimillinen harkitsemattomuus.

Etenkin kiristyshaittaohjelmat ovat viime vuosina yleistyneet. Koska haittaohjelman tarkoitus on haavoittaa liiketoimintaa ja siten saada kiristettyä rahaa lupaamalla avata tiedot, kohteeksi ovat joutuneet ihan tavalliset pienetkin yritykset.

Koska ihminen on varsin luova, on kaikkia vahinkoja vaikea ennakoida. Tämän vuoksi pitää vain varmistaa, että toiminnan on mahdollista jatkua ennalta-arvaamattoman tilanteen jälkeen.

UHKAKUVIA ON PALJON, MUTTA NIIN ON MYÖS KEINOJA VARMISTAA JATKUVUUS

Tunnetko 3-2-1 –säännön? Säännön avulla on helppo muistaa datan varmuuskopiointi ja jatkuvuuden varmistaminen perinteisissä pääperiaatteissaan:

3: Pidä aina kolme kopiota datastasi saatavilla

2: Varastoi data ainakin kahteen erilliseen laitteeseen

1: Pidä ainakin yksi varmuuskopio maantieteellisesti eri paikassa, kuin primääri data

Kuulostaa aika helpolta muistaa, eikö? Tarvitaan siis ainakin kaksi erillistä laitetta ja yksi erillinen sijainti jossain kauempana. Dataa tarvitaan kolminkertaisesti, jotta jatkuvuusasiat ovat kunnossa.

MISTÄ APUA JATKUVUUDEN VARMISTAMISEEN?

Jatkuvuuden varmistamiseen liittyvissä asioissa kannattaa kääntyä asiantuntevan IT-palveluyrityksen puoleen. Vaikka tuntuisikin siltä, että asiat ovat hallussa, voi silti joskus käydä niin, että omalle tekemiselleen sokeutuu ja ulkopuolelta asioita tarkastellessa huomataankin asioita, joihin on arvokasta puuttua etukäteen, eikä harmitella asiaa sitten kun asialle ei ole enää mitään tehtävissä.

Asiantuntevan kumppanin kanssa voit nukkua yösi hyvin, eikä sinun tarvitse murehtia jatkuvuuden varmistamiseen liittyvistä asioista!

Lue lisää ja tutustu Herman IT:n kattaviin jatkuvuuspalveluihin