TOSIMIES EI VARMISTA” – VAI MITEN SE ON? 

Otsikon kommentin kuulin työssäni 2000-luvun alkupuolella. Kommentti herätti hämmennystä ja epäuskoa lausujan ammattitaitoa kohtaan. Vaikka lausunto olikin pääosin huonoa huumoria, tuo sen muisto vieläkin suuhuni hikikarpaloiden maun, kun palautin kadonneita, kriittisiä datoja nauhoilta.

Varmistamisen kriittisyys ei ole kadonnut minnekään, vaikka pilvipalvelut antavat ehkä kuvan siitä, että varmistukset hoituvat automaattisesti ja data on turvassa ilman erityisiä järjestelyjä. Onko oikeasti niin, kenen vastuulla datan suojaaminen viime kädessä on? Varmistetaanko datat automaattisesti pilvipalvelussa? Onko pilvestä palauttaminen ilmaista ja onko olemassa palvelulupausta datojen eheydestä? 

MIKSI O365-DATA PITÄÄ VARMISTAA? 

Tarkastellaanpa Office 365:n varmistusta. Exchange-online säilyttää oletuksena asiakkaan dataa 14 – 30 vuorokautta. Mikäli sähköpostin poistoon ei reagoida 30:ssä päivässä, data häviää: 

Lomalle lähdön tohinassa Pekka poistaa epähuomiossa erään sähköpostin. Kun Pekka palaa lomalta, hän muistaa hämärästi postin ja osoittautuu, että sähköpostissa olikin tärkeää tietoa. Nyt postia ei vain löydy mistään. Organisaation ylläpitäjä toteaa, että sähköposti ei ole arkisto eikä palauttaminen enää onnistu, ei voi auttaa. Sama voi toistua vaikkapa OneDriven kohdalla. 

MITEN JA MINNE VARMISTETAAN? 

Varmistamatta jättäminen ei ole vaihtoehto. Herman IT tarjoaa varmistamista ja arkistointia asiakkailleen joustavana palveluna myös hinnoittelun osalta: käyttäjälukumäärään pohjautuvan hinnoittelun ohella on mahdollisuus datamäärään pohjautuvaan hinnoitteluun. Varmistamispalvelu tuotetaan Herman IT:n suomalaisesta konesalista. Arkistointi voidaan halutessa hajauttaa myös maantieteellisesti. 

KATSO KÄYTTÖTAPAUSOPTIMOITU O365-VARMISTAMINEN – WEBINAARI! 

Webinaarissamme 28.4.2020 Käyttötapausoptimoitu O365-varmistaminen käsiteltiin varmistamisen tärkeyttä ja keinoja. Puhujina: 

 Voit katsella webinaarin juuri sinulle sopivana aikana, rekisteröidy tästä!