ATK-miehestä IT-ratkaisumyyjäksi

Huhtikuussa Herman IT:n joukkueeseen liittynyt Arto Mustonen kertoo tarinansa siitä, miten päätyi IT-ratkaisumyyjäksi ja mitä ajatuksia hänellä on IT-tuotteiden myynnistä.

Julkaistu 12.5.2022

”Mietin otsikkoa pitkään ja ehkä se kuvaa polkuani monien mutkien, maiden ja mantereiden kautta nykyiseen tehtävääni. Sattumalla ja olemalla väärässä paikassa oikeaan aikaan on ollut iso merkitys työtehtävieni kannalta. Minulla on ollut onni olla sekä IT-ostajan että myyjän roolissa eli tiskin molemmilla puolilla. Ymmärrystä on siis kertynyt myös IT-vastuuhenkilöiden haasteista ja taakasta.

Sain ensimmäistä kertaa palkkaa ”ATK-hommista” huhtikuussa 1992, joten uraa on kertynyt 30 vuotta. Matka on vuosissa pitkä, mutta omassa mielessä ja ajattelussa varsin lyhyt. Aika varhain opin, että pitää osata erottaa laitteet, joita käyttää omiin harrastuksiin ja mitä myy yrityksille. Toki asian opin muutaman äänekkään palautepuhelun ja kriittisen livekontaktin kautta. ”

Näin uraansa pohdiskelee huhtikuussa Herman IT:n joukkoihin liittynyt Arto Mustonen. Tänä keväänä yksi painopisteistämme on ollut laite- ja lisenssimyynnin kehittäminen, jossa Arto on ollut suuressa roolissa. Alla muutamia asioita, joita Arto on oppinut vuosien saatossa IT-tuotteiden myynnistä:

1. Kuuntele asiakasta ja selvitä asiakkaan tarve. Kerro rohkeasti oma näkemyksesi asiakkaan tarpeesta.

2. Älä koskaan myy kuluttajalaitteita yrityskäyttöön, vaan myy yrityksille ainoastaan yrityslaitteita. Yrityskäyttö asettaa laitteelle tietyt vaatimukset, ja lisäksi yrityslaitteet tulevat asiakkaalle myös edullisemmaksi niiden pidemmän elinkaaren ansiosta.

3. Selvitä tarvittaessa tuotteen elinkaari ja kerro asiakkaalle laitteen elinkaaren pituus.

4. Muista käydä läpi tukeen ja huoltosopimuksiin liittyvät asiat sekä asiakkaan oikea tarve niille. Toiset asiakkaat tarvitsevat enemmän tuki- ja palvelulaajennuksia kuin toiset.

5.  Ei vastaus on yhtä hyvä vastaus kuin kyllä – minusta on reilua ja läpinäkyvää kertoa, että tässä maailmantilanteessa joitakin laitteita ei saa heti, vaan niitä pitää odottaa.  On parempi keskittyä sellaisten tuotteiden myyntiin, joita saa heti tai niillä on vahvistettu toimitusaika, sen sijaan että kertoisi tuotteen olevan hyllytavaraa, jonka saa heti ja sitten selviääkin, että toimitusaika on 9–12 kk.  Saa siinä sitten selitellä!

Näillä ajatuksilla eteenpäin, ota rohkeasti yhteyttä.

Arto LinkedIn:issä

Löydät Arton sekä muut myyjämme Yhteystiedot -välilehdeltä.

Tästä pääset lukemaan lisää laite- ja lisenssimyynnistämme.